Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنچه در شهر شیراز در ارتباط با مال‌ها و مجتمع‌های تجاری بزرگ مسأله آفرینی می‌کند به گونه متفاوتی با سایر شهرها نمود پیدا می‌کند. به‌عبارتی آن نوع بحرانی که در برخی مناطق شهر تهران همچون منطقه 6 شهرداری تهران مطرح است در شهر شیراز به این شکل تاکنون بحران آفرینی نکرده است.

ایران آنلاین /    شهر شیراز در این زمینه به علت اینکه مشخصاً شهری گردشگری و فرهنگی است با مسائل بومی خود مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این مسائل مربوط به ساخت اجتماعی- اقتصادی خاص شهر شیراز و مسائل خاص مدیریت شهری در این شهر است. اما همان طور که در اکثر شهر‌های ایران شاهد بوده‌ایم در 10 الی 12 سال اخیر در شهر شیراز نیز ما شاهد شکل‌گیری مجتمع‌های تجاری خطی در اکثر نقاط شهر بخصوص نقاط پر تردد در مرکز شهر و شمال غربی شهر شیراز بوده‌ایم. به‌عبارتی ما باید یک تفکیک بین مجتمع‌های تجاری خطی و مال‌ها در شهر شیراز قائل شویم. با این تفکیک تعداد آنچه را که می‌توان مال نامید در شهر شیراز چیزی در حدود 10 عدد است که شامل مجتمع‌هایی چون خلیج فارس، ستاره فارس، نگین، آفتاب فارس و... می‌شود. اما بیشترین پدیده‌ای که در شهر شیراز با آن مواجه هستیم مجتمع‌های تجاری خطی با کاربری تجاری-مسکونی- اداری است. اکثریت این مجتمع‌ها در طول یک دهه مدریت شهری با ضوابط خاصی شروع به کار کرده‌اند و در آغازدهه 90 به افتتاح رسیده‌اند.

مرجع اصلی تمامی این مجتمع‌ها طرح‌های تفصیلی است که ضوابط خاصی را برای این مجتمع‌ها ارائه کرده است و مشاورین در قالب این ضوابط موظف به ارائه پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی هستند. اما این مسأله که این ضوابط تا چه حد توانسته‌اند ضوابط شهر مطلوب را مدیریت کنند در ظاهر موفقیت‌آمیز بوده است اما حلقه ذی‌نفعانی در پشت اینگونه مجتمع‌های عظیم شکل گرفته است که گرچه میزی مشترک ندارند اما رفتار مشابهی دارند. به‌عبارتی نمی‌توان شبکه‌ای مشترک از افراد را حول مال‌ها در شهر شیراز مشاهده نمود اما می‌توان قواعد بازی مشترکی را شناسایی کرد که از صدور مجوز تا رسیدگی به‌تخلفات نقش ایفا می‌کند. این قواعد بازی از دو جهت تقویت و پدیدار می‌شود. اول وجود پتانسیل‌هایی در خود طراحی طرح تفصیلی است که امکان شکل‌گیری قواعد ذی نفعان را می‌دهد و دوم مشکلات متعدد مالی در شهرداری‌ها که فقط مربوط به شیراز نمی‌شود و شهرداری‌ها را به این سمت سوق می‌دهد که از طریق مجوز ساخت این مجموعه‌ها منبع درآمدی برای پوشش کسری‌های خود فراهم کنند. این وضعیت دوگانه، یعنی پتانسیل طرح تفصیلی و مشکلات موجود در شهرداری‌ها منجر به این شده است که مدیریت شهری در زمینه مال‌ها دچار یک سیکل معیوب و هزینه زا شود. به‌عنوان نمونه ساختن پل‌هایی برای روان کردن ترافیک و صدور مجوز مال‌ها در نقطه پایانی این پل‌ها نمونه‌ای از این سیکل معیوب است. مجتمع نگین در میدان احسان شهر شیراز از این دست است که در خروجی یک پل روگذر ساخته شده است و می‌توان اینگونه اذعان کرد که تمامی هزینه ساخت پل‌های روگذر میدان احسان را خنثی کرده است. این نوع سیاست‌ها در مدیریت شهری عموماً هم به خنثی‌سازی بسیاری از تصمیمات انجامیده و مانع از بروز اثرات مثبت یک سیاست و ضابطه شده است و از طرف دیگر منجر به هزینه‌های گزاف و از بین رفتن سرمایه شده است. بسیاری از تخلف‌هایی که از اینگونه مجتمع‌ها با توجه به مسأله بلند مرتبگی به کمیسیون ماده 100 یا سایر کمیسیون‌ها رسیده است مربوط به یا تخلف از تعداد طبقات بوده است یا در نوع کاربری آنها یا تأمین پارکینگ. بنابراین بر خلاف تهران در شیراز با معضل بلند مرتبگی روبه رو نیستیم و مسائل خاصی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود. در کنار مسائل پیش گفته بسیاری از این مال‌ها و مراکز تجاری‌ خطی از چند جهت دیگر نیز مسأله آفرینی می‌کنند. در ابتدا شهر شیراز به‌عنوان یک شهر با محوریت گردشگری به مجموعه‌های این چنینی نیازمند است و تا حدودی این مجتمع‌ها مورد استقبال گردشگران و مردم شهر شیراز قرار گرفته است. اما بسیاری از این مجتمع‌ها به علت عدم تعبیه پارکینگ مشکلات ترافیکی فراوانی را فراهم کرده‌اند که می‌تواند به‌عنوان نقض حقوق شهروندی ساکنین این مناطق تلقی شود. امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران در این زمینه خود را در معرض این بحران می‌بینند و علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد در زمینه حقوق شهروندی و ترافیک در نهایت خود ذی نفعان این حوزه امنیتی برای سرمایه‌گذاری احساس نخواهند کرد مگر در شرایط تعریف بسته‌های مشخص و کارکرد پهنه‌های متفاوت. در سمت دیگر بی توجهی به این مسأله کارکرد پهنه‌ها می‌تواند ضربه‌ای به هویت محله‌های متمایز شهر باشد. چرا که بسیاری از محلات شهر شیراز واجد هویت اقتصادی- اجتماعی خاصی هستند و در حالت کلی جامعه ایرانی که در طول تاریخ اقتصاد‌های محله محور داشته و اجزای ریز اقتصاد محلی در ارتباط با هم هویت محله را تقویت می‌کرده‌اند امروزه توسط مال‌ها مورد تهدید قرار می‌گیرند و حتی در آنها حل می‌شوند و این یک ضربه به اقتصاد‌های محلی است. با این نوع مصرف شیراز را که گویی سالهاست به‌عنوان یک شهر مصرفی در نظر گرفته است نوع الگوی خاصی از مصرف در تمامی شئون اجتماعی محله‌ها را ازهویت و ساخت اجتماعی تهی می‌کند الگویی که جز تولید یک هویت ناقص‌الخلقه تکمیل نشده برای شهر ما هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۶۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»

به گزارش خبرگزاری مهر، فرصت ارسال آثار به جشنواره ملی «آسمون» که با هدف حمایت از تولیدات فضای مجازی نوجوانان تشکیل شده است، به دلیل استقبال مخاطبان تا پایان اردیبهشت تمدید شد.

این جشنواره که با محوریت تولیدات نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال در فضای مجازی تشکیل شده، فعالیت خود را در ۶ موضوع دنبال کرده و تا کنون با تولیدات متفاوتی از این گروه سنی مواجه شده است.حالا و به دلیل استقبال مخاطبین از این جشنواره و با پیشنهاد شورای سیاست گذاری مهلت ارسال تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد.

موضوعات جشنواره شامل ۱- حرفمون (هویت فردی) خودم کی هستم؟ دغدغه هام چیه؟ سفری به اعماق وجود خودمون برای کشف هویت مثبت فردیمون، نگرانی‌ها، خواسته‌ها، ترس‌ها و امیدها، شخصیتمون، احساسات، هیجان‌ها و…۲- دوستامون (هویت اجتماعی) ارتباطات اجتماعی مون رو میگیمراه‌هایی برای اثرگذاری مثبت به دنیای اطرافمون مثل دوست‌هامون، هم‌کلاسی‌ها و خانواده‌مون ۳- فضامون (هویت مجازی) تو دنیای مجازی چیکار می‌کنیم؟ مثلاً تفریح و سرگرمی، بازی‌های کامپیوتری، شبکه‌های اجتماعی، تولیدمحتوا، سواد مجازی و…و اینکه چطور می‌تونیم تو فضای مجازی هویتیامن و سالم بسازیم ۴- خاکمون (هویت ملی) تو ایران‌مون چه خبره؟ درباره کشورمون میگیماز تمامیت ارزی، میهن پرستی، تفاوت فرهنگی، محیط زیست، وطن، پرچم، قهرمان ملی، آینده و سواد مالی گرفته تا اینکه چطور می‌تونیم به حفظ و ارتقای هویت ملی خودمون کمک کنیم .۵- خدامون (هویت دینی) درباره فرهنگ دینی مون میگیم ادیان مختلف، آیین‌ها، خداباوری و راه‌هایی برای عمل به آموزه‌های دینی‌مون است.

قوانین ارسال ویدیو به این صورت است که حتماً دوربین باید روی عمودی تنظیم و فیلم گرفته شود. مدت زمان ویدیو ۹۰ ثانیه یا کمتر باشد. جوایز جشنواره شامل میلیاردها ریال جوایز نقدی به اضافه پلی استیشن ۵، گوشی است.همچنین تولیدات برتر از طریق رسانه ملی و بسترهای مجازی پیام‌رسان‌های داخلی پخش می‌شود.

مراسم پایانی جشنواره همزمان با عید بزرگ غدیر خم برگزار می‌شود.

کد خبر 6097379 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • شهید مطهری الگویی وارسته برای نسل امروزی است
  • احیای استقلال بعد از دو سکته ناقص/ خارجی‌ها صدر را آبی نگه داشتند
  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • شهدا اصلی‌ترین قدرت فرهنگی ما هستند
  • نمایش «وضوح ناقص» در خانه عکاسان جوان
  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • کشف یک جسد با دست‌ و پای بسته در شهرستان اردل
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند